‘Eigenlijk is de jaarlijkse werkweek hét hoogtepunt van het jaar: vier dagen lang met bijna de hele school gezamenlijk op vakantie in de natuur. Wie wil dat nou niet?’

Voor alle kinderen van groep vier, vijf, zes, zeven en acht organiseren we elk jaar een verplichte en spetterende Werkweek.

WERKWEEK

Jong

De kinderen uit groep vier zijn nog jong en sommigen hebben nog nooit gelogeerd. Natuurlijk houden we hier rekening mee in de zin van begeleiding en programma. Uit onze ruime ervaring – de werkweek bestaat in deze vorm sinds mensenheugenis –  weten we dat de kinderen het een spannend, maar ook een geweldig avontuur vinden!

werkweek

Thor, Stan, Felix, Diederik, Xaver en Zahir

Programma en thema

Het grootste deel van de dagen wordt gevuld met buiten (bos)spellen. We bouwen hutten in de bossen en sporten veel. Er wordt ook volop geknutseld. Iedere groep maakt een excursie naar een bezienswaardigheid in de buurt. Uiteraard is er een Bonte Avond die de kinderen zelf in vullen; het is altijd een groot succes.

De werkweek wordt altijd opgebouwd rond een thema. Bijvoorbeeld ‘Ontdekkingen’, ‘Koning van Katoren’, of ‘Ik hou van Holland’. Wat betreft veiligheid en programma wordt er weinig aan het toeval overgelaten. Gedurende de hele werkweek is ongeveer per kwartier vastgelegd welke leerkracht op welk moment welke begeleiding of taak invult.

De kinderen slapen bij vriendjes en vriendinnetjes met wie ze vertrouwd zijn op een kamer. In de middenbouw liggen jongens en meisjes bij elkaar, vanaf groep 6 zijn er jongens – en meisjeskamers. De groepsleiders lezen voor en houden bij toerbeurt toezicht.

Locatie

Er zijn drie vaste locaties voor school om uit te kiezen: buitenverblijf Zonnewende in Sint-Michiels-Gestel, Summercamp in Heino en De Buitenjan in Veldhoven.

Foto’s

Tijdens de werkweek worden er dagelijks een kort verslag en foto’s van de dag op de schoolwebsite geplaatst. Voor dringende zaken is de groep telefonisch bereikbaar via de schoolleiding.

Groep 1, 2 en 3 zijn vrij

NB: Omdat vrijwel het hele team deelneemt aan de werkweek, zijn de leerlingen uit de groepen 1, 2 en 3 tijdens de werkweek vrij.

 sociale-vaardigheiden-rechterkant

“Nog niet voor de onderbouw; zij zijn nog te veranderlijk”

Sociale vaardigheidstrainingen

Het is prettig als je leert hoe je met je eigen gevoelens om kan gaan: hoe kan ik iets, op mijn manier, goed aanpakken? De schoolmaatschappelijk werker leert kinderen naar zichzelf te kijken en meestal hebben ze heel veel plezier in de training.

Soms merkt een leerkracht op dat een kind oefening kan gebruiken op sociaal gebied. Dan wordt er met de ouders overlegd: Herkent de ouder zich in de observatie van de leerkracht? Waar loopt het kind thuis tegenaan? Indien gewenst kan een training worden gestart. Soms blijkt de training niet voldoende effectief en kan worden doorverwezen naar professionele instanties voor hulp.

Het is belangrijk dat een kind zich op zijn of haar eigen manier ontwikkelt. Dat ze lekker in hun vel zitten en dat ieder kind mag zijn zoals hij is.