Ons onderwijs

Op De Rotterdamse Montessorischool kindcentrum verzorgen wij montessorionderwijs volgens de pedagogische uitgangspunten van dr. Maria Montessori.

De werkles

De meeste tijd in de klas wordt besteed aan de werkles. De werkles duurt vaak een lange periode, soms wel drie uur achter elkaar. In de voorbereide omgeving van de klas zijn allerlei soorten werkjes aanwezig. De werkjes zijn verschillend van aard. Er zijn werkjes die meer inspanning vragen, zoals een ingewikkeld reken- of taalwerkje, maar ook meer ontspannen werkjes als een motoriekwerkje, een kosmisch werkje of een creatief werkje. Tijdens de werkles kiezen kinderen zelfstandig het werk, waarmee zij gaan oefenen. Het komt dus voor dat het ene kind aan het oefenen is met montessorimateriaal voor rekenen op een kleedje, een ander kind aan zijn tafel zit te lezen, twee kinderen samenwerken aan een creatief werk en weer een ander kind krijgt een lesje over een nieuwe spellingregel. Ook kunnen kinderen dagelijks kiezen een ‘buitenwerkje’ te doen op het schoolplein. Buitenwerkjes zijn opdrachten waarbij kinderen bewegend leren. Door de verscheidenheid aan soorten werkjes leren we de kinderen om inspannende en ontspannende werkjes af te wisselen.

Tijdens de werktijd loopt de leerkracht rondes. Wanneer dat nodig is, biedt de leerkracht een kind een nieuw materiaal aan of geeft het een instructielesje. Regelmatig observeert de leerkracht uitsluitend. Zo geeft de leerkracht ieder kind precies de instructie die voor dat kind op dat moment van belang is. Uiteraard helpen de kinderen ook elkaar op weg. Kinderen leren al van jongs af aan bij ons op school dat zij een ander kunnen helpen of een ander kunnen vragen hen te helpen als iets niet lukt. Wij willen met deze manier van werken de zelfstandigheid van de kinderen bevorderen en verder ontwikkelen. We leren de kinderen hiermee zelf te plannen.